Zintuigelijke informatieverwerking

Ieder kind wordt geboren met een aantal zintuigen, waarmee het informatie uit de omgeving kan opnemen. De informatie van de zintuigen wordt sensorische informatie genoemd. Deze informatie wordt verwerkt door het zenuwstelsel, waardoor het kind wordt uitgenodigd om te bewegen. Bijvoorbeeld als het kind iets ziet, dan wil het dit pakken.

De verwerking van al de verschillende sensorische informatie wordt sensorische integratie genoemd
De bekendste sensorische informatie is het zien, het horen, het ruiken en het proeven. De sensorische integratie kent nog drie andere soorten zeer belangrijke sensorische informatie: het tastgevoel, het evenwichtsgevoel en het ‘spier’-gevoel.

Tastzintuig

Het tastzintuig bevindt zich in de huid. Met onze huid kunnen we voelen of materiaal hard, zacht, ruw, glad, soepel, etc. is. Ook kunnen we met onze huid lichte en onverwachte aanraking voelen. Kinderen met problemen in de verwerking van deze informatie kunnen het vervelend vinden om aangeraakt te worden of om vies te worden.

Evenwichtszintuig

Het evenwichtszintuig ligt in het binnenste van onze oren. Het evenwichtsgevoel is de informatie over hoe snel we vooruitgaan of draaien en of we rechtop staan of liggen. Kinderen met problemen in de verwerking van deze informatie kunnen snel wagenziek zijn of vinden het eng om te klimmen. Zij willen juist niet in de lucht worden gegooid. Daarnaast kunnen er kinderen zijn, die juist klimmen zonder gevaar te zien en die juist opvallend veel bewegen en draaien en nooit stil kunnen zitten. Zij vallen veel.

‘Spier- en Gewrichts’-zintuig

Het ‘spier- en gewrichts’-zintuig bevindt zich in de spieren, pezen en gewrichten. Het ‘spier’-gevoel is de informatie over de positie en beweging van onze lichaamsdelen. Zo kunnen we voelen zonder te kijken, of we onze armen naast ons lichaam hebben of in de lucht. Kinderen met problemen in de verwerking van deze informatie kunnen zich veel stoten, doordat ze niet goed voelen waar hun ledematen zich bevinden.

Doelgroep

Sensorische integratietherapie is een behandeling voor voornamelijk kinderen met een vaak lichte neurologische stoornis. Dit zijn meestal kinderen met leerproblemen en problemen in het gedrag en/of in de motoriek. Deze problemen komen vaak voort uit stoornissen in de verwerking van sensorische informatie. Meestal zitten deze kinderen op een gewone basisschool en worden de problemen niet meteen herkend als sensorische integratieproblemen.